3 dagen Masai Mara en 9 lekke banden verder - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laura en Lindsy - WaarBenJij.nu 3 dagen Masai Mara en 9 lekke banden verder - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laura en Lindsy - WaarBenJij.nu

3 dagen Masai Mara en 9 lekke banden verder

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura en Lindsy

22 November 2009 | Kenia, Nyeri

Hallo lieve lezers!

In Masai Mara hebben ze, gek genoeg ;) zoals mijn vader zei in zijn reactie, nog geen Internet, dus het was de afgelopen dagen wat stil vanuit mijn kant.

Maar nu is het dan tijd voor een nieuw verhaal waarin mijn bezoek aan Masai Mara en de lekke banden centraal staat.

Woensdagavond, tijdens het inpakken van mijn "safari-tas", kreeg ik een telefoontje van een paar van mijn liefste collega's :D. Wat was het fijn om even lekker Nederlands te kletsen. Na een paar uurtjes slapen ging de wekker alweer (03.00). Gaap gaap, even wrijven in de ogen, kopje koffie, nog een keer wrijven in de ogen en toen was het tijd om te vertrekken. In dikke BMW-taxi, met de verwarming vol open, werd ik naar Nairobi gebracht. Na een half uurtje rijden stonden we stil, in the-middle-of-nowhere en in het PIKDONKER! Platte band nr.1. gelukkig hadden de boys binnen 10 minuten de band vervangen en konden we verder. Om 7.30 moest ik in Nairobi zijn en vreemd genoeg, aangezien het Kenia is, was ik er al om 6.45. Na een kopje koffie en ontbijtje met de taxichauffeur in een of ander gebouwtje waar ik de enige dame en blanke was, trof ik Stanley: de Safari-man. Stanley had mij een plekje geboekt bij een andere groep om zo kosten te besparen.
Na het betalen van de safari en de taxi kon ik bij The City-Market van Nairobi wachten op de Safari-bus. Stanley week niet van mijn zijde totdat hij mij in de bus had gezet en weg zag rijden en dat was wel prettig...Nairobi is: veel mensen, auto's, dieren, lawaai, vervuiling...kortom chaos en niet een plek waar ik me prettig zou voelen als ik alleen zou zijn geweest.
Ik was de eerste die opgehaald werd, dus we moesten door het drukke verkeer de andere 6 mensen ophalen. Drie Tsjechen, twee Amerikaanse meiden en een meid uit UK maakte het reisgezelschap compleet. De Tsjechen (vader,zoon en dochter) spraken zeer gebrekkig Engels, de meiden uit Amerika waren nogal "aanwezig" en de Engelse Sarah was relaxt. Ik was erg moe, maar kon helaas niet slapen. Onderweg naar Narok, onze eerste stopplek, platte band nr.2: iedereen moet uitstappen, vervolgens wordt alle bagage uit de kofferbak gehaald, een persoon trekt de band uit de auto, terwijl de ander het bandverwisselmateriaal zoekt en een ander weer stenen om voor en achter de autobanden te leggen. Na een kwartiertje was de band vervangen en konden we verder. Met een lach zei ik tegen Sarah 'dat is al de tweede van vandaag'.
Na een heerlijke lunch in Narok en het aanschaffen van extra reserve banden ging de reis verder. Van een redelijk goed geasfalteerde weg op naar een bumpy-road. Gratis massage voor uren met het genot van ohzo rustgevend gerammel op de achtergrond :S...slapen zat er dus echt niet in. Des te meer tijd om te genieten van de omgeving. Veel kleine shops gemaakt van golfplaten en/of hout, een dor landschap met veel zand en ik voelde een behoordlijke warmte. Al genietend van het uitzicht PAF en een slingerbeweging naar links: Klapband (bandprobleem nr.3). De routine die ik beschreef bij platte band nr.2 herhaalde zich. En we konden weer verder :). Na urenlang rijden en ondertussen platte band nr.4 kwamen we aan bij Masai Mara :D. Je ziet veel struiken, koeien en schapen die bewaakt worden door rode Masai mensen en Masai-hutjes. We gingen, wegens tijdsverlies, meteen naar het reservaat ipv eerst naar het tentenkamp. 17.00: de korte gamedrive kon beginnen. Je ogen worden geprikkeld met het zicht op buffalo's, antilopen, zebra's, giraffen, herten, mooie bomen en een heuvelachtig landschap. Je oren horen allerlei vreemde/ onbekende/ rare geluiden en mensen, je neus...je ruikt de ene keer een frisse natuurgeur of bloemengeur, die al snel over kan gaan in de geur van rottende dierenlijken. Na een korte, maar leuke gamdrive op naar het tentenkamp. Het was ondertussen al donker en enigzins lastig om je te orienteren.
Ik deelde mijn tent (lees: luxe tent voorzien van houten bedden met muggennet erboven, badkametje met wc en douche en elektriciteit) met UK-Sarah. De tenten hebben zelfs een dakje van golfplaten erboven voor een aangenaam verblijf als het regent. Ik heb alle dagen geen regen gehad, het was zelfs warm: 27 graden!
Sarah was nogal "safari-dom", hetgeen dat erg lachwekkend was. Met haar rokje en slippertjes, haar angst voor insecten en het gewend zijn aan luxe heb ik haar regelmatig uit de brand moeten helpen met het doden van insecten, het beschrijven van wat bepaalde geluiden zouden kunnen zijn, het voorzien van zonnebrandcreme etc. Ze heeft me in de nacht nogal wakker gehouden met haar gilletjes en vragen van 'Laura, wat is dat voor een geluid', 'Laura, er kan toch niets in de tent komen h`e'. Alsof ik nog niet moe genoeg was :s. Ochjah, was ook wel weer leuk. 05.30: GOODMORNING werd er geschreeuwd voor de tent...tijd om op te staan, warm te douchen, te ontbijten en op pad te gaan voor de een hele dag in Masai Mara.
Wat een genot om met een heerlijke weertje door een schitterend reservaat te rijden en dieren te spotten. We hadden vrijwel meteen heel veel geluk, want onze safarigids had een Luipaard gezien (die trouwens het lastigste is om te vinden in het wild). Wat machtig: hij had zojuist een zebra gevangen en liep met de helft van het zebralichaam rond te sleuren. Na zeker een dik half uur Luipaardje-kijken, verder gereden. Op een gegeven moment stonden we van het pad af, midden op een grasweide, omringd door een kudde olifanten. Ik heb nog nooit zoiets reusachtigs meegemaakt. Voor, achter, links, rechts...overal olifanten. Grote en kleine, allemaal bij elkaar en leken zich totaal niet te storen aan onze aanwezigheid. Het mooie moment werd echter verstoord toen er 1 grote olifant van een bergje af kwam draven. De kudde was binnen no-time weg, verdwenen in de bushbush en ook wij moesten maken dat we wegkwamen.
Met een rotvaart terug naar het pad om andere dieren te zien. Na een paar uurtjes rondrijden (je moet wel geduld hebben en kunnen genieten van de natuur om je heen) eindelijk leeuwen gezien. Wow, onbeschrijfelijk. We hebben een leeuw gezien met een dode buffalo naast zich, we hebben drie leeuwen zien relaxen in de schaduw en we hebben twee leeuwen gezien die op zoek waren naar voedsel. Oh, ik was bijna in alle enthousiasme over de dieren vergeten te vertellen dat platte band nr.5 en nr.6 hebben plaatsgevonden. En die enthousiasme liet me in werkelijkheid ook de platte banden vergeten. We hebben ook een ritje gemaakt naar de grens tussen Kenia en Tanzania. In Tanzania gestaan zonder te betalen :). Vlakbij de grens is ook de Mara-rivier. Daar zijn we, onder begeleiding van een Ranger, naar een gedeelte van de rivier gelopen waar nijlpaarden en krokodillen zich bevinden. De Mara-rivier is DE migratieplek, waar rond juli-augustus alle dieren de rivier oversteken richting Serengethi. Mooi plek om te wandelen.
Bij terugkomst in het kamp merk je pas hoe moe je bent. Ondanks dat je bijna de hele dag in een auto zit, je bent continu alert en bezig. Na een goede warme maaltijd, met een koud biertje erbij en een potje UNO-kaartspel erna, naar bed gegaan. Voordat ik mijn tent in ging eens een kijkje naar boven genomen. Ik zag een heldere sterrenhemel, die me voor 15 minuten deed stilstaan in het midden van het kamp :). De volgende ochtend weer vroeg eruit voor een "early-gamdrive". Deze ochtend heb ik een cheetah gezien. Hij deed een poging een antilope te vangen, maar die was hem te snel af. Moe legde hij zich neer in het gras, vlak langs de weg, samen met een vriendje van hem. Mooie foto's van dichtbij kunnen maken. Tijdens de gamdrive ook tussen de giraffen rondgereden, zebra's geobserveerd, aapjes zien schuilen en hyena's hard zien wegrennen. De gamedrive zou geen gamdrive zijn geweest zonder platte band nummer 7. Teruggekomen bij het kamp een brunch gehad voordat we zouden beginnen aan de terugreis richting Nairobi. Onderweg een stop gemaakt bij The Rift Valley. Daar van het uitzicht kunnen genieten, uitleg gekregen over de verschillende delen van the valley en souvenirs kunnen kopen. Onderweg nog 2x een platte band gehad en ik denk door de vermoeidheid was ik het die laatste 2x echt zat, maarja, wat kan je ertegen doen...
In Nairobi aangekomen stond Stanley, samen met zijn collega Esther, al te wachten op mij. Ik moest namelijk nog 3,5/4 uur terugreizen naar Nyeri, in een gewone Matatu. Esther ging met mij mee in deze matatu, daar die voor een blanke jongedame niet bepaald altijd veilig zijn. Na lang wachten (de matatu moet namelijk eerst volraken) eindelijk vertrokken. Ondanks de vermoeidheid niet geslapen, maar lekker zitten kletsen over de safari en NL vs Kenya met Esther.
Terug "thuis" gekomen warm ontvangen door Jackson, Baboe en Shjoshjo. Ze hadden me gemist en vooral shjoshjo vond dat ik nog moest eten. Zonder honger, toch maar wat spaghetti naar binnen gewerkt. Half in slaapvallend op de bank, naar bedje gekropen.

Vandaag is het zondag en ik heb besloten een rustdag in te lassen. Slapen, beetje bloggen, beetje internetten, wat eten en dan heb ik nog 5 volle dagen om allerlei dingen te doen in en rondom Upendo.

Ik heb het idee dat ik heel veel vergeet te schrijven, maar dan komt dat in het volgende verhaal wel weer.
Ik vind het leuk als jullie blijven reageren. Jullie berichtjes zijn mijn NL-momentjes :).

Veel liefs xxx en voor jullie en ik het weten zit het er alweer op.


  • 22 November 2009 - 10:25

    Lotte:

    Dankjewel voor je berichtje vanochtend, moest er gisteravond even uit...
    Wat een machtig mooi verhaal, en wat lijkt mij dat mooi om al die dieren live te kunnen zien! Daarbij gewoon te zien hoe zij hun eten vangen, doen wij het gelukkig hier uit blik voor de katten!
    Heb hier trouwens ook al wat "wilde dieren" binnen gehad, als cadeautjes van die kleine, hihihi...
    Heel veel plezier vandaag nog met rusten en geniet van je laatste daagjes in Kenia, zal wel lastig worden om afscheid te nemen!!! Succes alvast, X

  • 22 November 2009 - 12:04

    Nicky :

    Super mooie foto's en een mooi verhaal! Wat een beleving, geniet er nog van die paar daagjes, want dadelijk moet jet het allemaal gaan missen als je terug bent in ons koude kikkerlandje ;) ook al was het bij ons 17 graden ;)

  • 22 November 2009 - 12:11

    Tante Louise:

    Hoi Laura, zo dat was een verassing vanmorgen met je verhaal,heerlijk bij het ontbijt het is net of ik er weer ben in Tanzania om nooit te vergeten zo geniet van je laatste dagen, thuis kun je weer uitrusten.hier is het heel mooi weer. liefs en Take Care.

  • 22 November 2009 - 12:37

    Inge:

    Heej Laura,
    vandaag heb jij je rustdagje en ik heb dadelijk een C, haha! Hele mooie foto's!!! Muis (mijn eigen wilde cheetah ;) ) zat geobsedeerd mee te kijken! Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! En je bent trouwens nog niet van me af, heb besloten om nog wat langer op de crisis te blijven, maar dat hoor je nog wel! Geniet er nog (even) van! Kan niet wachten om je verhalen straks te horen!
    Xx

  • 22 November 2009 - 12:57

    Bonnie:

    Lowlaa!

    Geweldig, je jungle-avonturen. Echt te gek wat je allemaal meemaakt. Over een weekje ben je gewoon al terug, hoe vreemd is dat.
    We missen je wel hier en het team denkt regelmatig aan je. We springen altijd op vanuit de baliestoelen om jou blogs te lezen.

    Take care & tot over een paar dagen!!!!

  • 22 November 2009 - 14:07

    Michi:

    ha lauke,

    In een woord geweldig wat je allemaal doet en meemaakt. Zou wel tegenvallen als je weer in nederland aapjes moet kijken. Geniet er nog maar even van want dit neemt niemand je meer af. Ik mis je wel maar doe rustig aan.
    Dikke kussen michi

  • 22 November 2009 - 15:03

    Cilem:

    He Laura leuke foto s en een belevenis rijker.Ben blij dat het je zo goed bevallen is. we bellen je nog groetjes en nu de laatste week geniet er maar van tot gauw

  • 22 November 2009 - 15:04

    Esmé:

    Hé Laura!!

    Jeetje wat een prachtige foto's. En dat je ook nog een luipaard te zien krijgt is wel heel bijzonder. Wat had ik graag in jou schoenen gestaan. Nog even en dan ben je weer hier. Wat ik erg fijn vind maar kan me zo voorstellen dat jij het moeilijk vind. Heb je inmiddels Africa under your skin? Tot snel.

    Liefs Esmé xxx

  • 22 November 2009 - 17:03

    Oma Cobi :

    laura ik ben blij dat je op je honk bend. ik was 3dagen met je mee als ik in bed lag zou laura op de grond liggen en geritsseld hooren.als ik in slaap valt met zo iets in mijnhoofd dan droom je echt.nu ben ik blij je reis verhaal te lezen wat maak je veel mee op zo.n reis dat blijf je lang bij wat eenervaring maar nu kun je gaan af tellen.veel lief oma en een dikke pakkert.....

  • 22 November 2009 - 20:15

    Mams:

    Hei meisje meis, al die lekke banden waren wel de moeite waard, denk ik zo, als ik je verslag weer lees. Wat gaat alles snel, nog 5 daagjes voor we je weer zien. Je verhalen zijn geweldig, we genieten er van, zeker ook van je foto's. Pap en ik gaan 24ste uit eten bij barbarossa, voor onze verjaardagen. In ieder geval wensen ik je nog fijne dagen deze week en gauw tot zien, dikke knuffels en xxxx mams.

  • 23 November 2009 - 19:52

    Geert En Dees:

    Hallo Laura,
    Wat lijkt ons dat geweldig om al die dieren zo in hun eigen omgeving te zien. Naast je goede werk in Upendo was dat natuurlijk een hele leuke (maar zo te lezen ook vermoeiende) ervaring. Geniet er nog van die laatste dagen!!!

  • 23 November 2009 - 20:24

    Wim En Marijan Dirks:

    hallo Laura.
    wat een verhaal, geweldig!! op de lekke banden na dan, maar dat is ook een ervaring apart (maar dat hoeft dus ook geen 9x te zijn!!)Al deze "dingen"vergeet je je verdere leven nooit meer. daar vertel je later je kleinkinderen nog over! (wanneer je lekker in je schommelstoel op de veranda zit!!!haha.) nee zonder dollen, wij vonden het een pracht verhaal en erg leuk beschreven, dat alleen al is een hele klus.Geniet nog maar een paar dagen want het is zo zaterdag, geniet vooral van de warmte, hier is het heeeeel nat en koud met veel wind. groeten en een goede thuisreis gewenst. Wim en Marijan Dirks.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nyeri

Upendo

Recente Reisverslagen:

27 November 2009

Afscheid is nabij

24 November 2009

Laatste paar dagen

22 November 2009

3 dagen Masai Mara en 9 lekke banden verder

17 November 2009

"It's all about the money"

15 November 2009

De toerist uithangen
Laura en Lindsy

Actief sinds 03 Okt. 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 63944

Voorgaande reizen:

24 November 2010 - 11 December 2010

Lindsy en Laura @ Upendo

31 Oktober 2009 - 29 November 2009

Upendo

Landen bezocht: